Vanaf nu verder in Ayacucho! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Michiel Buijsse - WaarBenJij.nu Vanaf nu verder in Ayacucho! - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Michiel Buijsse - WaarBenJij.nu

Vanaf nu verder in Ayacucho!

Door: Michiel Buijsse

Blijf op de hoogte en volg Michiel

07 Oktober 2014 | Peru, Ayacucho

Beste allemaal,

Mijn vorige blogbericht stond op een andere website, genaamd michielenperu.gaatverweg.nl. Dit profiel zou vanaf heden kosten met zich meebrengen en vandaar dat ik nu met deze blog verder ga. Alle blogberichten zullen vanaf heden op deze pagina gepubliceerd worden.

Wat ooit begon als een idee, begint steeds meer werkelijkheid te worden. Nadat ik tien maanden in Bournemouth (Verenigd Koninkrijk) had gewoond, wist ik dat ik verder wilde om meer van de wereld te zien. Vorig jaar in de zomervakantie had ik mijn beste vriend van Bournemouth opgezocht op Tenerife. Toen ik wegging uit Engeland, had hij besloten om naar Tenerife te gaan om daar een leven op te bouwen. Toen ik hem daar op had gezocht, spoorde dit mij aan om ook de Spaanse taal te gaan leren. Ik weet niet of ik dit was wezen doen als ik hem niet had opgezocht. Het komt erop neer dat eerdere ervaringen nieuwe ervaringen kunnen beïnvloeden dan wel creëren.

Inmiddels zit ik al zeven weken in Peru. De tijd vliegt enorm snel voorbij, maar een gezegde luidt ook: 'Time flies when you are having fun' en dit is bij mij ook het geval. De eerste zes weken van mijn avontuur heb ik in Cusco doorgebracht. Dit waren zes weken die mij altijd bij zullen blijven.

In Cusco heb ik mij voornamelijk bezig gehouden om de Spaanse taal beter machtig te worden. Zes weken lang heb ik aan de San Blas Spanish School de Spaanse taal geleerd. Iedere week, van maandag tot en met vrijdag, heb ik vier uur in de ochtend Spaanse lessen gevolgd. Ik kan nu ook zeggen dat ik de Spaanse taal veel beter kan spreken. Voorafgaand aan de taalschool, kon ik al wel een woordje Spaans spreken, maar het was zeker geen overbodige luxe om deze lessen te nemen. Nu beschik ik over een goeie taaluitrusting om aan mijn stage te beginnen. Ik sta er versteld van hoeveel je kunt leren in slechts zes weken tijd.

Cusco is een prachtige stad met veel bezienswaardigheden. De omliggende gebieden en kleinere steden die buiten Cusco liggen, heb ik ook verkend. Als je in Zuid-Amerika bent, dan is deze stad zeker aan te raden om te bezoeken! In Cusco heb ik ook de sprong van mijn leven gemaakt op 121 meter hoogte. Het bungeejumpen was een hele toffe ervaring en ik kan de kick nog steeds goed herinneren. Op de foto's kunnen jullie mijn beleving ervaren.

Na mijn derde week taalschool, heb ik vier dagen in La Paz in Bolivia gezeten. Samen met een een Duitse vriendin en een Duitse vriend zijn wij hier naartoe gegaan. Iets verder van La Paz vandaan ligt de World's Most Dangerous Road. Dit is een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Je doet met een mountainbike een daling van 63 kilometer lang in de bergen van Bolivia. Met de bus gingen we 's ochtends die kant op op ongeveer 6000 meter hoogte. Vanaf daar begon de tocht wat ongeveer 9 uur lang duurde. De daling gebeurt met een enorme snelheid en ondertussen zie je ongelofelijk mooie dingen. Hier heb ik ook foto's van!

Het weekend na Bolivia, ben ik samen met een Duitse en een Nederlandse vriend naar Arequipa gegaan. Arequipa ligt iets meer in het zuiden van Peru en de reis van Cusco naar Arequipa duurde ongeveer 9 uur met de bus. De stad Arequipa lijkt op een Europese stad. Het voelt niet echt alsof je in Peru bent, maar de omliggende gebieden zijn erg mooi. We hebben in Arequipa leuke feestjes gehad en ook leuke mensen ontmoet.

En soms kan de wereld enorm klein zijn. Zo kwam ik een oud-bekende tegen die ik in Nederland vijf jaar geleden had ontmoet. Op een avond gingen we met een groep vrienden op stap hier in Cusco. In een bar stond ik een biertje te bestellen en ineens zag ik hem. Ik wist dat hij veel aan het reizen was, maar ik dacht dat hij nog in Canada was. Het was heel bizar, maar tegelijkertijd ook heel tof. Dit was een avond om nooit te vergeten!

Na zes weken Cusco, had ik een behoorlijke vriendengroep opgebouwd. Het afscheidsfeestje was daarom ook enorm geslaagd! Sommige vrienden komen mij nog opzoeken in Ayacucho. In januari/februari ben ik van plan om een trip te maken naar Colombia en Brazilië. Twee vrienden van Cusco zitten dan in Brazilië en het zou leuk zijn om hen weer te zien. Met de jaarwisseling ga ik weer terug naar Cusco voor een paar dagen. Veel bekenden zitten er dan nog en ik kijk er naar uit om hen weer te zien.

De afgelopen zes weken heb ik heel veel mooie dingen gezien, maar bovenal heb ik hele toffe mensen ontmoet hier. Het zijn juist de mensen met wie ik was die ervoor hebben gezorgd dat dit zes ongelofelijk mooie weken zijn geworden!

En na zes weken Cusco was het tijd om verder te gaan. Afgelopen zaterdag ben ik aan mijn reis naar Ayacucho begonnen. Eerst met de bus van Cusco naar Abancay, met een nachtbus van Abancay naar Andahuaylas en vanaf Andahuaylas met een minibus naar Ayacucho. Het was een lange reis van ongeveer 18 uur, maar tijdens de reis heb ik me prima vermaakt. De indruk die ik tot nu toe van Peruanen heb gekregen is dat zij erg behulpzaam en open zijn. Ze zijn erg geïnteresseerd in een andere leefwereld en het was hierdoor ook een gezellige reis naar Ayacucho. Eenmaal aangekomen in Ayacucho, heb ik een taxi gepakt naar het huis waar ik de komende tien maanden woon. Bij de ingang van het huis stond Alanya (eigenaresse van stichting Los Cachorros) mij op te wachten. Het voelde als een warm welkom en het is een erg mooi huis. Het geeft een beetje een vakantiegevoel als ik thuiskom.

Gister heb ik kennisgemaakt met stichting Los Cachorros. Je wordt gelijk gewaardeerd als een gelijke en dit maakt het erg prettig om straks van start te gaan. Het werkt via het principe dat ik van hen kan leren en zij ook van mij kunnen leren. Aankomende donderdag zal ik gaan beginnen met mijn stage. De eerste dagen heb ik hier even de tijd om de stad te leren kennen en om even tot rust te komen. Ik heb in ieder geval heel veel zin om aankomende donderdag aan mijn stage te beginnen.

De aankomende maand zal in het teken staan van mijn inwerkperiode. Ik zal veel nieuwe indrukken krijgen, maar ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. Over een maand zal ik een nieuw blogbericht plaatsen met mijn ervaringen!

Dankjewel voor het lezen allemaal! De foto's zijn te vinden via onderstaande link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=KETTKDNG

Nos vemos,

Michiel




  • 08 Oktober 2014 - 10:08

    Zusje:

    Leuk om weer een update van je te lezen. Ben benieuwd naar de foto's! Keep up the good work y mucha suerte en Ayacucho! x

  • 08 Oktober 2014 - 12:14

    Efvee:

    - goed om te lezen dat jij geniet van wat jij allemaal doet
    - lieve groet - efvee (oom frans)

  • 08 Oktober 2014 - 22:47

    Rudi:

    Nozem!!

    Lekker bezig joh, stelt allemaal nog weinig voor als ik het zo lees, voor het grootste deel gwn vakantie! maargoed dat had je natuurlijk ook wel verdiend na al die noeste arbeid in de brandende zon bij ons..;) maar je gaat nu een move maken begrijp ik, en het echte werk gaat beginnen!

    Succes man! Grt Rudi


  • 09 Oktober 2014 - 19:51

    Mam:

    Helemaal mooi dat het gelukt is met de foto's via mijn album. Vandaag (donderdag) je eerste stagedag, heel veel succes. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Ayacucho

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2015

Terug in Nederland

26 Juni 2015

Einde stage!

26 April 2015

Een blik van ver met de harde realiteit

18 Maart 2015

Een mooie bestemming voor het sponsorgeld!

26 Januari 2015

5 maanden verder
Michiel

Gedurende de periode van 20 augustus 2014 tot 19 augustus 2015 woon ik in Peru. Inmiddels zit ik in het derde jaar van de hbo-opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening. Het derde jaar staat in het teken van stage. Ik heb ervoor gekozen om mijn stage te doen bij Stichting Los Cachorros in Ayacucho te Peru. Stichting Los Cachorros zet zich in voor straatkinderen van 6 tot 18 jaar in Ayacucho die door diverse omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen. Door middel van staatwerk, onderwijs, nacht- en dagopvang geeft Stichting Los Cachorros deze jongeren een kans een op toekomst op eigen benen. Voorafgaand aan mijn reis naar Peru heb ik een inzamelingsactie gehouden voor Stichting Los Cachorros wat een mooi bedrag heeft opgehaald. Met deze blog kan ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen omtrent mijn stage en kunnen jullie ook volgen wat er met het sponsorgeld gaat gebeuren!

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 7623

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: